Meillä on asuu pieni hikipää, jolle olen yrittänyt pähkäillä sopivaa vaatetusta ja lakkia päiväunille vaunuihin. Kerran jos toisenkin olen vaunuista päikkäreiden jälkeen kaivanut kaverin, jonka pää ja lakki ja huppu ovat olleet jokseenkin märkiä. Vaatetusta olen vähentänyt ja tehnyt pari lakkia sellaisista materiaaleista, joiden olen ajatellut sopivan hikipäälle.

Ensin valmistui merinovilla interlockista ohut kypärämyssy, jonka ajattelin olevan hengittävä ja imevän kosteutta ja mukavammalta tuo tuntuukin puuvillaisiin lakkeihin verrattuna..
1178055.jpg

Materiaali vaihtui ja tein lakin pehmoisesta bambufleecestä, ohut ja pehmoinen päätä vasten. Reunaan löytyi kaapista violettia puuvillavelouria ja valkoista trikookanttia, josta myös solmimisnauhat. Tämäkin lakki vaikutti käytössä sopivan paksuiselta (päällä vain fleecehaalarin huppu).
1178036.jpg

Kyllä on harmittanut etten omistanut ompelukonetta siinä vaiheessa kun Minttu oli aivan pieni. Silloin olis kaivannut PIENIÄ ja HYVIN istuvia lakkeja, eikä sellaisia oikein kaupastakaan löytynyt. Olis voinut itse ommella, kun olis se kone ollut.... no, ainakin nyt sit vähän isommalle neidille saa yrittää tehdä sitä täydellistä lakkia. Kovin erikoisia lakkeja en kyllä osaa tehdä.

Sitten vielä muutama vaippa...
Tämä eka on raitatrikoosta ja hamppucollegesta tehty sisätäyttö. Malli on PALJON muokkailtu Mummut-kaavan pohjalta. Tää muokkailemani malli on mun mielestä kätevä. Tosin ikinä en kahta samanlaista ja kokoista vaippaa onnistu tekemään, sillä kaventelen ja muokkailen kaavaa aina kangasta leikatessani. Sekä sitten monet kangaslaadut (kuten PUL) luistaa ja venyy ja ties mitä ommellessa ja lopulta vaippa kutistuu kun joutuu toisesta kankaasta leikkaamaan ylimääräisiä pois kun ei kankaissa enää loppumatkasta osu reunat kohdilleen...
1178007.jpg
Ja sitten mun silmiin niin ihanan värinen vaippa, toiset voi olla toista mieltä. Mutta tää violetti-ruohonvihree yhdistelmä miellyttää mun silmää. Puuvillavelouria ja polyestermokkaa... Malli suht sama kuin tuossa raitaisessakin. Tähän PITI tulla musta tarranauha, jota kaapissa on...vaan enpä sitten enää ommellessa muistanut, tietenkään.
1178011.jpg