Just niin, luit aivan oikein. Päärynöittävät! Eikö olekin hienosti keksitty sana :)
Kaikki kunnia heille, jotka pystyvtä vaippavuorta kaatopaikoilta pienentämään käyttämällä kestovaippoja. Minä en siihen Mintun kanssa ole kovinkaan hyvin pystynyt. Syitä on monia. Kestovaipat ovat suht kalliita (kyllä, saa niitä käytettynä ja käytettynä niitä olenkin ostanut, mutta paljon ne silti maksaa), ekat 3kk neito kakkas jatkuvasti, joten se kestojen käyttäminen ei ollut kovin mielekestä ja ne löysät tarpeet muutenkin aina karkas lahkeesta, enkä oikein löytänyt sopivan muotoista vaippaa joka sopisi meidän neidolle (paras yhdistelmä taisi olla nettitutun *vilkutuksia Sarille* ompelemat sisävaipat+villikset tai bumby-kuori). Eikä mua oikeestaan houkuttele se lakanoiden vaihtaminenkaan mitä aika usein joutui tekemään kun oli pissat joko karanneet lahkeesta tai tulleet yli. Ja sitten se suurin syy, se päärynä-juttu. Aina kun päätyi virittelemään sellaisen systeemin, mikä ehkä pitäisi pissat sisällä kauemmin kuin tunnin, näytti Minttu sen jälkeen lähinnä päärynältä ja kun hänet sitten laittoi lattialle makaamaan oli peppu varmaan viisi senttiä korkeammalla kuin pää. En jaksa uskoa, että sellaisella vaipalla voi olla kovin mukava olla. Eli, meillä voitti sitten mukavuus. Mun on parempi olla kun ei tarvitse pohtia, että kitiseekö tuo nyt tota kamalan paksua vaippaansa tai miettiä  sitä, että kauanko tota vaippaa voi pitää vai pitääkö se jo vaihtaa tai tiirata kellosta, että nyt se on nukkunut jo kaks tuntia, että jokohan on sänky märkänä.... Voi olla etten sitten vaan osaa kestoilla, se vaippojen pesu ei mulle ole se kynnyskysymys, kyllä suihkuttelen isommat tuotokset vessan pyttyyn ja pyykkään vaipat, ei siinä mitään. Mutta pääasia mulle on, että mun vauvan peppu näyttää sopevan pieneltä eikä mun tarvitse potea huonoa omaatuntoa siitä, että olen sille jonkun kamalan paksun vaipan tyrkännyt.

Keskimmäisen kanssa meillä kestoiltiin aika paljon, tosin se aloitettiin vasta vähän myöhemmin, mutta kertiksiä käytimme kestojen ohella silloinkin. Öisin on aina ollut kertikset. Katsotaan nyt miten tämän pienimmän kanssa tämä vaippatouhu etenee... kyllä tuolla kaapissa aina muutama kesto"varavaippa"  saisi olla niiihin hetkiin kun tietää, ettei vaippaa pidetä kauaa (esim. ennen nukkumaan menoa ja yövaipan vaihtoa) tai kun odotellaan isompaa tavaraa tulevaksi hetkenä millä hyvänsä (eikä raaskisi laittaa puhdasta ja kuivaa kertistä ennen sitä).

Ja tähän loppuun vielä maitobaari-laskuri ;)
.png